Unnens sågverk
Foto 1913
Stående fr. v.
Gustav Pihl
Fällestorp
Adolf Persson
Unnen
David Johansson
Unnen
Robert Persson
Lindsberg
Benjamin Lorentzon
Torarp Västergård
Sågverksägaren August Persson
Unnen
Karl Frej
Dyhult
Oskar Johansson
Vekadal
Erik Jönsson
Unnen
Sittande fr. v.
Simon Persson
Lindsberg
Skomakare Jönsson (på besök)
Unnen
Elias Andersson
Dyhult
Oskar Johansson
Dyhult
Sågmästaren Johan Frej
Dyhult
Alfred Johansson
Hallalund
Gustav Bengtsson
Vekadal
Oskar Lönn
Skogslund
Carl Jehander "Järnvägskungen", som byggt Halmstad-Bolmens järnväg,
var ägare till en ångsåg i Lidhult som byggts 1888.
Enligt köpeavtal daterat 1893-06-16 köper Jehander ett markområde i
den blivande bangårdens förlängning, vid Unnens strand, om 0,59 hek-
tar för 400 kronor av Per Andersson och hans hustru Britta Christina
Pettersdotter.
År 1895 beslutar han sig för att flytta sågen till Unnen där stickspåret
från Åsen blivit färdigställt. I november 1896 säljer han hastigt sågen till
timmerhandlaren August Persson från Älmås i Lidhult för 7500 kr.
August hade tidigare varit med om att bygga fem ångsågar. Rörelsen
blev betydande och hade som mest ca 50 anställda.
Sågen hade 2 ramar, dubbelt kantverk, två hyvlar samt kombinerad klyv
och balanskapsåg. Maskinerna drevs av en ångmaskin med 100
effektiva hästkrafter. Sågverket var beläget på fastigheten Loshult 1:15
vid Unnens sydöstra strand och Unnens station. August flyttade från
Älmås 1897-11-05, och bosatte sig med familjen på ångsågen. Redan
1898-11-14 flyttar de till Yttra Röshult 2:3 som han nu köpt.
Första världskrigets utbrott förändrade hastigt möjligheterna till export
av sågade trävaror vilket medförde att lönsamheten kraftigt försäm-
rades för hela sågverksbranschen i Sverige. August Persson flyttar till
Ljungby 1917 där han startar åkerirörelse och blir nämndeman.
Ny ägare av sågverket var virkeshandlaren August Larsson i Loshult,
som 1918 bygde ett nytt bostadshus på sågverkstomten.
När brandförsäkring skulle sökas var huset beskrivet på följande sätt.
"Boningshus å låg stenfot i en våning och vind, å nedre botten innehål-
lande 4 rum, kök, skafferi och förstuga samt å övre botten 2 rum och
golvlagd vind. Huset nyligen uppfört är ej ännu målat eller tapetserat.
Byggnadsämne plank. Taktäckningsämne papp på bräder. Husets
dimensioner, längd 10,7 bredd 7,7 höjd mellan stenfot och takfot 3,6
meter. Murstommen var av tegel och hade 3 kakelugnar, en järnkamin
och en kokspis". Försäkringsbeloppet var 5000 kronor.
August Larsson lämnade Loshult 1919 och flyttade till Ljungby med sin
familj.
Ovanstående bild visar alla närliggande byggnader 1918.
1. Det nya boningshuset.
2. Redskapshus.
3. Brädhus.
4. Ångsåg.
5. Ladugård [Törnblads].
6. Boningshus [Törnblads Loshult 1:37].
7. Boningshus [Ester Viks].
August Larsson lämnar Loshult redan 1919 och i Församlingsboken kan man
se att Albert Nilsson i Geramoen Blädinge socken var ägare till ett av husen
[troligen boningshuset]. Han säljer detta till Gustav Andersson i Sjöatorp
Hjortsberga socken.
Sågen stod stilla några år och såldes senare till byggmästare Sanér i Lidhult.
Han sålde ramverk, cirkelsågsbänken, kantverk, kvarn, ångmaskin med till-
hörande ångpanna och en del av husen raserades. Företaget försattes i
konkurs, och det blev konkursauktion av tillgångarna år 1930. De bestod av,
kvarvarande byggnader och ca 4000 kvadratmeter sågverkstomt med järn-
vägsspår, stockspel för upptagning av stockar ur sjön och en hel del övrig
utrustning som drivaxlar remskivor etc.
Högsta budet 300 kronor gavs av Frans Andersson (starke Franse), som tid-
igare varit ägare av ångbåten Vega, men var numera virkeshandlare. Franse
hette egentligen Frans August och Andreasson efter fadern nämndemannen
Andreas Mattiasson i Loshult. Men efter en schism med fadern i ungdomsåren
började han och brodern Albin att använda namnet Andersson.
Första åtgärd blev nu att köpa en ny ångmaskin och ångpanna, samt bygga ett
nytt maskinhus och såghus som passade bättre till en nyinköpt cirkelsåg nu
när ramsågen inte fanns längre. Även fläktsystem anskaffades, så att man fick
spånen till maskinhuset och pannan utan extra transporter och handarbete.
Till maskinist anställdes David Lorentzson i Dyhult som numera var ägare av
Vega och även var tekniskt kunnig. Både han och hans bror Benjamin Lorentz-
son i Torarp hade tidigare arbetat på sågen, så Benjamin blev nu sågmästare.
Franses två söner Hugo och Sture fick tidigt vara med och arbeta vid sågen.
Hugo blev lärd till sågmästare av Benjamin och Sture fick redan som nioåring
köra ångmaskinen när skolan var slut för dagen eller om David behövde ta
ledigt. Sture blev så intresserad av teknik att han fortsatte att studera och
avlade ingenjörsexamen i Göteborg dit han flyttade. Franse hade även två
brorsöner som arbetade på sågen, Ernst som andresågare och Karl som sta-
plare. David hade en adoptivson som hette Nils Falk som också arbetade på
sågen som staplare.
Fram till 1939 då krig åter bröt ut gick affärerna bra för Franse. Han hade
redan vid första världskriget förlorat stora summor som virkeshandlare, då
han hade två checkar på totalt 53.333 kronor för virke levererat till Tyskland
som över en natt blev värdelösa. Nu var det inte export till Tyskland som var
problemet utan virke till England och Danmark som inte kom längre än till
kajen i Halmstad där det blev liggande eftersom fartygen fick viktigare laster
att frakta. Inhemsk försäljning skedde mest till möbelfabriker i Markaryd,
Bjärnum och Lenhovda dit man levererade med lastbil. Därför hade Franse
köpt en gulfärgad Ford lastbil, som av byborna i Loshult döptes till "gula faran".
Senare köptes ytterligare en Ford, men den var grön till färgen.
I och med att exporten upphörde försvann även järnvägstransporterna och
därför ville man avveckla bandelen Unnen till Åsen. Eftersom Franse överklagat
beslutet gick ärendet till samlingsregeringen under ledning av Per Albin Hans-
son för avgörande. Under en konselj i början av 1940 beslutade man att
järnvägen skulle läggas ner och Franse skulle få banvallen för att i stället kunna
anlägga en väg för tunga lastbilar.
Franses brevpapper.
Franses namnteckning.
År 1944 lades sågverket ned och maskiner och utrustning såldes av efter hand.
Då husen var tomma revs även dessa och det sista som revs var skorstenen som
fälldes rätt ut i sjön. På sågverkstomten byggde Sture en sommarstuga som
sedan 1973 har tyska ägare.
Föräldrahemmet Lövnäs delas i två delar där hus och halva tomten såldes till
en familj från Halmstad och Hugo byggde en sommarstuga på den andra
tomtdelen, som idag innehas av hans söner. Han började nu arbeta som sågare
på det nybyggda storsågverket i Lidhult som Hallands Skogsägare uppförde 1944.
GPS-koordinat: WGS-84 N 56° 50' 16,22" E 13° 32' 28,24" (56.83802, 13.54090)
RT-90
X 6303512 Y 1361824
SWEREF99TM X 6300304 Y 410982
Vill du se flygfoto?
Vill du resa med tåget på Halmstad - Bolmens järnväg eller läsa mer om sido-
spårets historia så gå till sidan om Unnens station.
Källor:
A Julin: Annerstad förr och nu s.299.
J Rosengren: Beskrifning öfver Sunnerbo Härad s.342.
Smålandsposten 1888-04-05, 1895-03-11 och 1896-11-23.
Sture Andreasson (son till Franse).
Copyrigt © Rolf Carlsson 2022-04-18